Simpel mad og motion i hverdagen

Simpel mad og motion i hverdagen

simpel mad

Hvis der er noget der står højt på de fleste voksne menneskers ønskeseddel, er det svaret på, hvordan man kan få nem og god mad i hverdagen, og på en eller anden måde også at finde tid og overskud til at dyrke motion. Begge dele er godt for os, og vi ved det godt. Alligevel kan det være så hulens svært at finde tiden til det i den lidt travle hverdag. Nogle gange bliver det det ene, andre gange det andet, men for det meste bliver det et lidt halvhjertet forsøg på begge dele. Problemet er oftest, at vi simpelthen prøver for hårdt.

Gør det simpelt

Du har garanteret leget med tanken med en madplan. Måske du endda har prøvet, eller måske du endda rent faktisk laver en madplan, men stadig kæmper med at følge den. Ideen med madplanen er god nok. Planlæg ugens måltider på forhånd og få købt ind til det hele, så både planlægning og indkøb er klaret på forhånd. Men, det hjælper bare ikke, hvis du ikke planlægger noget som er nemt og hurtigt at lave. Fokuser på måltider, der tager under en halv time at forberede, ellers bruger du stadig masser af tid på det tidspunkt, hvor du har mindst overskud til det.

Det samme gælder motion. Det er rigtig fint at melde sig til sport, eller få et medlemskab i det lokale fitnesscenter, men hvis det bliver besværligt og tager for lang tid at komme til, så kommer du nok alligevel ikke rigtig afsted, når motivationen du følte da du gejlede dig selv op over ideen, efterhånden ebber ud. Hvis ikke du har en sportsgren du elsker, så gør det nemmere for dig selv. Gå eller løb en tur hver dag, eller to gange om dagen. Gør det om morgenen mens du er frisk, eller midt på dagen, når du trænger til en pause fra arbejdet. Ikke efter arbejde og før aftensmaden, når du allerede drømmer om sofaen. 

Lav en plan B

Selv med en god nem madplan eller en måltidskasse, kommer der dage, hvor du bare ikke kan nå madlavningen alligevel, eller hvor du simpelthen er for træt til at komme i gang. Her skal du have en go-to backup plan. Det kan være den lokale slagter har gode færdigretter, eller cafeen rundt om hjørnet tilbyder takeaway. Find dine muligheder, så du ved, hvor du kan finde god mad de dage, hvor du er for træt til overhovedet at tænke over det. Du kan både få god og sund mad fra Wolt, der leverer fra byens gode restauranter og cafeer, eller du kan tillade dig selv en af det dage, hvor McDonalds udbringning til døren bliver helt ok.

Det samme gælder motionen. Der skal nok komme dage, hvor regnen bare ingen ende tager og turen i skoven ikke længere har helt den samme appeal. Find en plan B, så der ikke er nogen undskyldning. Det kan være dér du skal i træningscenteret eller i svømmehallen, eller det kan være en omgang styrketræning eller yoga derhjemme på stuegulvet. Beslutningen om ikke at gå eller løbe en tur, må ikke blive en undskyldning for ikke at gøre noget overhovedet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.